پراید (به انگلیسی : Pride ) از تاریخ March 1978 (مارس 1978) توسط کیا موتورز (Kia) در کره جنوبی تولید شده و تولید آن در ایران از سال 1372 در دو مدل ، سدان ( صبا ) و هاچ بک ( نسیم ) توسط شرکت سایپا آغاز شد .
در ایران به دلیل پایین بودن هزینه های ساخت و قطعات جانبی ، این محصو سال ها پر فروش ترین خودرو ایران بود ، اما در چندین سال اخیر همیشه به دلیل مقایسه با کشور های خارجی که با قیمت کمتر و فناوری بهتر ماشین های به روز ارائه و در اختیار مردم قرار می دهند ، مورد انتقاد قرار گرفته و پس از سال ها بحث و بررسی در تیر ماه 1399 تولید این ماشین به پایان رسید .
پراید در ایران دو مدل سدان 131 و 132 ، یک مدل هاچ بک 111 و یک مدل لیفت بک به نام 141 و یک مدل پراید وانت (در مجموع 5 مدل )به مدت 20 سال تولید شد .
خودور های تیبا ، ساینا و کوییک جایگزین پراید های 132 ، 111 و 131 شده که تولید آن ها به ترتیب در دی 1398 ، اردیبهشت 1399 و تیر 1399 متوقف گردیده است .
سازمان پزشکی قانونی ایران ، خودرو های خانواده پراید را رکورد دار آمار تلفات و حوادث رانندگی دانسته است .
مدل ها
سفری
شرکت سایپا در سال 1379 تصمیم گرفت نسخه استیشنی ( ترکیبی از بدنه سدان و هاچ بک ) تولید کند که سفری نام گرفت .
پراید سفری در بخش جلو کاملا مشابه پراید معمولی بوده و فقط در قسمت عقب ماشین چراغ های جدید استفاده گردیده . اما برخلاف تبلیغات گسترده این محصول استقبالی از سمت عموم مردم صورت نگرفت و تولید آن چند سال بعد و پس از ساخت اندکی متوقف شد .
پراید 111
در 23 دی ماه 1388 از پراید مروارید که در اصل مدل هاچ بک پراید 132 بود در نمایشگاه توسط شرکت خودور سازی سایپا رونمایی شد . خط تولید این محصول در سال 1389 در کاشان راه اندازی و ماشین های تولید شده روانه بازار شدند . در ابتدا تولید برای این خودرو ، نام مروارید انتخاب شده بود که سپس به سایپا111 تغییر کرد ، تولید این مدل در اوایل سال 1399 متوقف شد .
پراید 131
در واقع همان پراید صبا است که شرکت سایپا طی پروژه X100 در سال 1389 پس از تغییر و طراحی داشبورد و گرافیک جدید داخل چراغ های جلو و عقب و سپر جلو به این عدد سه رقمی تغییر نام پیدا کرد .
2 کسیه هوا ، ترمز ضد قفل ، فرمان هیدرولیک ، کریستالی شدن چراغ ها و تنظیم ارتفاع چراغ جلو از امکانات برتر 131 نسبت به پراید صبا می توان نام برد .
پراید 132
از ماشین های فیس لیفت ایرانی می توان به به پراید 132 اشاره کرد که نسخه فیس لیفت شده پراید صبا می باشد . پراید صبا از نظر فنی همانند سایر پراید ها از همان متور M13 با حجم موتور 1.3 لیتری استفاده می کند .
فرمان هیدرولیک ، قفل مرکزی ، ایموبلایزر ( سیستم ضد سرقت ) ، ترمز ABS و کیسه هوا برای سرنشینان جلو از امکانات رفاهی و امنیتی این خودرو می باشد .
پراید 141
پراید 141 در واقع مدل لیف بک شده پراید 131 می باشد که قسمت عقب این ماشین مورد تغییر و طراحی قرار گرفته است .
تولید این مدل در سال 1393 متوقف شده است.
پراید وانت ( سایپا 151 )
پراید وانت 900 کیلوگرم وزن دارد و می تواند 500 کیلوگرم بار را جابه جا کند . این مدل وانت بار شرکت سایپا در 20 اسفند 1391 رونمایی شد ، به دلیل نوع کاربری این مدل از خانواده پراید ، تغییراتی در کمک فنر های عقب و دیسک های ترمز صورت گرفته است .
در سال 1398 سایپا یک مدل جدید از این خودرو به نام پراید 151 پلاس رونمایی و شروع به تولید کرد که تفاوت آن نسبت به نسخه دیگر در نمایشگر ، کف پوش چرمی ، آینه بغل های برقی راهنما دار خلاصه می شود .