جستجو
محصولات
    فهرست نزدیک

    لنت 206 تیپ 5 جلو ایساکو تکستار 25

    تولید کننده: ایساکو
    لنت جلو 206 تیپ 5 ایساکو تکستار نقش توقف ایمن و کنترل دقیق خودرو در شرایط مختلف را ایفا می‌کند. این لنت با ایجاد اصطکاک بالا بین لنت و دیسک ترمز، قدرت ترمزگیری لازم را تأمین می‌کند و به‌ویژه در شرایطی که نیاز به ترمزگیری سریع و مطمئن داریم، عملکرد مؤثری دارد.
    14,800,000 ریال
    13,900,000 ریال
    i h

    عملکرد لنت ترمز جلو

    لنت ترمز جلو زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، به دیسک ترمز چرخ‌های جلو فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد اصطکاکی می‌شود که از چرخش چرخ‌ها کاسته و در نهایت خودرو متوقف می‌شود. از آنجایی که چرخ‌های جلو در فرایند ترمزگیری وظیفه‌ی بیشتری برعهده دارند (به دلیل انتقال وزن به سمت جلو هنگام ترمزگیری)، لنت‌های جلو باید دوام و قدرت بیشتری داشته باشند تا به‌درستی عمل کنند.

    قطعات درگیر با لنت ترمز جلو و نحوه ارتباط آن‌ها

    عملکرد مؤثر لنت ترمز جلو نتیجه‌ی تعامل بین چندین قطعه‌ی سیستم ترمز است که هر یک وظیفه‌ای خاص دارند. این قطعات و ارتباط آن‌ها با لنت به شرح زیر است:

    1. کالیپر ترمز:

      • عملکرد: کالیپر ترمز بخشی از سیستم ترمز دیسکی است که لنت‌ها را به دیسک ترمز فشار می‌دهد.
      • ارتباط با لنت: کالیپر با فشردن لنت‌ها به دیسک ترمز، نیروی اصطکاک مورد نیاز را ایجاد می‌کند. هرگونه خرابی در کالیپر، مانند گیر کردن یا نشتی روغن، می‌تواند باعث عملکرد ضعیف ترمزگیری شود.
    2. دیسک ترمز:

      • عملکرد: دیسک ترمز سطح اصطکاکی مورد نیاز برای ترمزگیری را فراهم می‌کند و با لنت‌ها در تماس مستقیم است.
      • ارتباط با لنت: لنت‌ها با دیسک ترمز تماس مستقیم دارند و با فشرده شدن به آن باعث کاهش سرعت چرخش چرخ‌ها می‌شوند. خرابی دیسک، مانند تابیدگی یا ساییدگی زیاد، می‌تواند باعث لرزش و کاهش قدرت ترمزگیری شود.
    3. پمپ ترمز:

      • عملکرد: پمپ ترمز وظیفه تأمین فشار هیدرولیکی برای جابجایی لنت‌ها را بر عهده دارد.
      • ارتباط با لنت: هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، پمپ ترمز فشار هیدرولیکی لازم را ایجاد می‌کند تا کالیپر بتواند لنت‌ها را به دیسک ترمز فشار دهد. نقص در پمپ ترمز، مانند نشتی روغن یا خرابی سیلندرها، منجر به کاهش فشار و کاهش قدرت ترمزگیری می‌شود.
    4. روغن ترمز:

      • عملکرد: روغن ترمز فشار هیدرولیکی را از پدال ترمز به کالیپرها منتقل می‌کند.
      • ارتباط با لنت: روغن ترمز نیروی هیدرولیکی مورد نیاز برای فشرده کردن لنت‌ها به دیسک ترمز را ایجاد می‌کند. کاهش سطح یا آلودگی روغن ترمز می‌تواند باعث ضعف در ترمزگیری و نیاز به فشردن بیشتر پدال شود.
    5. پدال ترمز:

      • عملکرد: پدال ترمز ورودی اولیه‌ی سیستم ترمز است که فشاری را که راننده وارد می‌کند به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌کند.
      • ارتباط با لنت: هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، این فشار به پمپ ترمز منتقل شده و نیروی مورد نیاز برای فشردن لنت‌ها به دیسک ترمز ایجاد می‌شود.
    6. ABS (سیستم ضد قفل ترمز) در خودروهای مجهز به این سیستم:

      • عملکرد: ABS هنگام ترمزگیری شدید، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و کنترل بیشتری بر خودرو فراهم می‌کند.
      • ارتباط با لنت: ABS با کاهش فشار لحظه‌ای بر لنت‌ها از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و باعث می‌شود خودرو روی سطوح لغزنده یا هنگام ترمزگیری ناگهانی کنترل خود را حفظ کند.
    7. سیستم خنک‌کننده لنت و دیسک:

      • عملکرد: این سیستم‌ها کمک می‌کنند تا حرارت تولید شده در اثر اصطکاک بین لنت و دیسک کاهش یابد.
      • ارتباط با لنت: گرمای بیش از حد لنت و دیسک می‌تواند باعث کاهش عملکرد ترمز و کاهش عمر لنت‌ها شود. سیستم خنک‌کننده، مانند طراحی خاص دیسک‌ها یا استفاده از مواد با قابلیت دفع حرارت، این گرما را کاهش می‌دهد.

    علائم خرابی لنت ترمز جلو

    علائم زیر نشانه‌های خرابی احتمالی لنت ترمز جلو هستند و در صورت مشاهده هر کدام از این موارد، بهتر است بررسی و تعویض لنت‌ها انجام شود:

    • صدای سوت یا خرچ‌خرچ: هنگامی که لنت‌ها ساییده شده و نازک شده‌اند، ممکن است صداهای بلند هنگام ترمزگیری ایجاد شود.
    • کاهش قدرت ترمزگیری: خرابی لنت باعث می‌شود که ترمزگیری مؤثر نباشد و خودرو به سختی متوقف شود.
    • لرزش پدال ترمز: خرابی لنت یا تابیدگی دیسک ترمز می‌تواند باعث لرزش پدال هنگام ترمزگیری شود.
    • تغییر رنگ یا سوختگی لنت‌ها: در اثر حرارت زیاد ممکن است لنت‌ها تغییر رنگ داده و علائم سوختگی نشان دهند که نشانه‌ی خرابی است.

    لنت ترمز جلو، با همراهی قطعات مختلف، نقش اصلی در کنترل سرعت و ایمنی خودرو ایفا می‌کند. خرابی یا نقص هر یک از این قطعات می‌تواند منجر به کاهش عملکرد ترمزگیری و خطرات جدی برای ایمنی خودرو شود.

    عملکرد لنت ترمز جلو

    لنت ترمز جلو زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، به دیسک ترمز چرخ‌های جلو فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد اصطکاکی می‌شود که از چرخش چرخ‌ها کاسته و در نهایت خودرو متوقف می‌شود. از آنجایی که چرخ‌های جلو در فرایند ترمزگیری وظیفه‌ی بیشتری برعهده دارند (به دلیل انتقال وزن به سمت جلو هنگام ترمزگیری)، لنت‌های جلو باید دوام و قدرت بیشتری داشته باشند تا به‌درستی عمل کنند.

    قطعات درگیر با لنت ترمز جلو و نحوه ارتباط آن‌ها

    عملکرد مؤثر لنت ترمز جلو نتیجه‌ی تعامل بین چندین قطعه‌ی سیستم ترمز است که هر یک وظیفه‌ای خاص دارند. این قطعات و ارتباط آن‌ها با لنت به شرح زیر است:

    1. کالیپر ترمز:

      • عملکرد: کالیپر ترمز بخشی از سیستم ترمز دیسکی است که لنت‌ها را به دیسک ترمز فشار می‌دهد.
      • ارتباط با لنت: کالیپر با فشردن لنت‌ها به دیسک ترمز، نیروی اصطکاک مورد نیاز را ایجاد می‌کند. هرگونه خرابی در کالیپر، مانند گیر کردن یا نشتی روغن، می‌تواند باعث عملکرد ضعیف ترمزگیری شود.
    2. دیسک ترمز:

      • عملکرد: دیسک ترمز سطح اصطکاکی مورد نیاز برای ترمزگیری را فراهم می‌کند و با لنت‌ها در تماس مستقیم است.
      • ارتباط با لنت: لنت‌ها با دیسک ترمز تماس مستقیم دارند و با فشرده شدن به آن باعث کاهش سرعت چرخش چرخ‌ها می‌شوند. خرابی دیسک، مانند تابیدگی یا ساییدگی زیاد، می‌تواند باعث لرزش و کاهش قدرت ترمزگیری شود.
    3. پمپ ترمز:

      • عملکرد: پمپ ترمز وظیفه تأمین فشار هیدرولیکی برای جابجایی لنت‌ها را بر عهده دارد.
      • ارتباط با لنت: هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، پمپ ترمز فشار هیدرولیکی لازم را ایجاد می‌کند تا کالیپر بتواند لنت‌ها را به دیسک ترمز فشار دهد. نقص در پمپ ترمز، مانند نشتی روغن یا خرابی سیلندرها، منجر به کاهش فشار و کاهش قدرت ترمزگیری می‌شود.
    4. روغن ترمز:

      • عملکرد: روغن ترمز فشار هیدرولیکی را از پدال ترمز به کالیپرها منتقل می‌کند.
      • ارتباط با لنت: روغن ترمز نیروی هیدرولیکی مورد نیاز برای فشرده کردن لنت‌ها به دیسک ترمز را ایجاد می‌کند. کاهش سطح یا آلودگی روغن ترمز می‌تواند باعث ضعف در ترمزگیری و نیاز به فشردن بیشتر پدال شود.
    5. پدال ترمز:

      • عملکرد: پدال ترمز ورودی اولیه‌ی سیستم ترمز است که فشاری را که راننده وارد می‌کند به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌کند.
      • ارتباط با لنت: هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، این فشار به پمپ ترمز منتقل شده و نیروی مورد نیاز برای فشردن لنت‌ها به دیسک ترمز ایجاد می‌شود.
    6. ABS (سیستم ضد قفل ترمز) در خودروهای مجهز به این سیستم:

      • عملکرد: ABS هنگام ترمزگیری شدید، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و کنترل بیشتری بر خودرو فراهم می‌کند.
      • ارتباط با لنت: ABS با کاهش فشار لحظه‌ای بر لنت‌ها از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و باعث می‌شود خودرو روی سطوح لغزنده یا هنگام ترمزگیری ناگهانی کنترل خود را حفظ کند.
    7. سیستم خنک‌کننده لنت و دیسک:

      • عملکرد: این سیستم‌ها کمک می‌کنند تا حرارت تولید شده در اثر اصطکاک بین لنت و دیسک کاهش یابد.
      • ارتباط با لنت: گرمای بیش از حد لنت و دیسک می‌تواند باعث کاهش عملکرد ترمز و کاهش عمر لنت‌ها شود. سیستم خنک‌کننده، مانند طراحی خاص دیسک‌ها یا استفاده از مواد با قابلیت دفع حرارت، این گرما را کاهش می‌دهد.

    علائم خرابی لنت ترمز جلو

    علائم زیر نشانه‌های خرابی احتمالی لنت ترمز جلو هستند و در صورت مشاهده هر کدام از این موارد، بهتر است بررسی و تعویض لنت‌ها انجام شود:

    • صدای سوت یا خرچ‌خرچ: هنگامی که لنت‌ها ساییده شده و نازک شده‌اند، ممکن است صداهای بلند هنگام ترمزگیری ایجاد شود.
    • کاهش قدرت ترمزگیری: خرابی لنت باعث می‌شود که ترمزگیری مؤثر نباشد و خودرو به سختی متوقف شود.
    • لرزش پدال ترمز: خرابی لنت یا تابیدگی دیسک ترمز می‌تواند باعث لرزش پدال هنگام ترمزگیری شود.
    • تغییر رنگ یا سوختگی لنت‌ها: در اثر حرارت زیاد ممکن است لنت‌ها تغییر رنگ داده و علائم سوختگی نشان دهند که نشانه‌ی خرابی است.

    لنت ترمز جلو، با همراهی قطعات مختلف، نقش اصلی در کنترل سرعت و ایمنی خودرو ایفا می‌کند. خرابی یا نقص هر یک از این قطعات می‌تواند منجر به کاهش عملکرد ترمزگیری و خطرات جدی برای ایمنی خودرو شود.