سال 1380 شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت ماشینی بومی به نام سمند را به تولید انبوه برساند . سمند در ادبیات فارسی به معنی اسب می باشد .
در ابتدا ماشین سمند قرار بود جایگزین پیکان شود ولی به دلیل هزینه های طراحی و قیمت تمام شده آن این امر صورت نگرفت و علاوه بر فروش در ایران ، به کشورهای دیگر با کمی تغییرات کمی و کیفی وموتوری نیز صادر می شد .
مدل ها
سمند X7
پروژه سمند با موتور XU7 با کد X7 کلید خورد که بعد از تولید با همان نام از سال 1379 آغاز شده و تا 1388 ادامه یافته ، استفاده می شد .
سمند معمولی از نظر امکانات بالاتر از EL اما پایین تر LX قرار دارد .
سمند LX
سال 1381 ایران خودرو پروژه ارتقا سمند معمولی را استارت زد و در اردیبهشت سال 1383 سمند LX وارد بازار شد .
این خودرو با 2 موتور XU7 و EF7 در بازار ایران و در نسخه صادراتی به علاوه موتور TU5 به فروش می رسید .
سمند EL ( سمند کار )
یکی دیگر از نمونه های تولید شده سمند که از سمند معمولی آپشن کمتر دارد سمند EL است . پیش از دهه 90 سمند EL را در قالب تاکسی تولید می شد .
از سال 1388 تا 1391 تعدادی ، سمند EL شخصی تولید شد و در نهایت مدل SE به طور کامل جایگزین این مدل شده . یکی از مشخصه های ظاهری سمند EL می توان به چراغ های خطر بزرگ آن اشاره کرد .
سمند EL به دلیل نوع کاربری اولیه که در ناوگان تاکسی رانی بود ، دارای تفاوت هایی نسبت به X7 است ، برای مثال : سمند EL به جای رینگ دارای قالپاق می باشد و همچنین سنسور هشدار را از این ماشین حذف کرده اند ، شیشه های عقب دستی بوده ، چراغ مه شکن را از سپر جلو حذف شده است .
سمند SE
سمند SE که جایگزین سمند EL شد ، مانند EL از سمند LX امکانات کمتری داشت . در سال 1387 از سمند SE رونمایی و در سال 1389 تولید آن آغاز و وارد بازار شده ، تا سال 1396 که تولید این ماشین بومی به پایان رسید .
سمند سریر
نسخه تشریفات سمند LX با نام سریر در سال 1383رونمایی و در سال 1384 این نسخه از خانواده سمند پیش فروش شد . اما تا سال 1387 عرضه عمومی سمند سریر به تعویق افتاد. موتور این خودرو XU7J4P/L4 بوده که با پروژه پارس ELX و زانتیا 1800 مشترک است .
نسخه های فیس لیفت سمند
سورن
اولین فیس لیفت در خانواده سمند ، سورن نام دارد که از سال 1386 تولید آن شروع شده. سمند سورن از نظر فنی تفاوت چندانی با سمند LX ندارد و بیشتر چراغ های آن تغییر کرده . در سال 1395 نسخه توربو شارژ آن تولید و عرضه شد .
دنا
دومین فیس لیفت از خانواده سمند دنا نام دارد که در سال 1388 طراحی آن شروع شده و در سال 1393 به بازار عرضه شده . این خودرو از موتور ملی (EF7) بهره می برد و از نظر فنی با سمند LX تفاوت چشمگیری ندارد .